Sådan kommer du godt i gang med crosstrainer

Der er mange gode grunde til at investere i en crosstrainer til hjemmetræning. Det er nemlig en meget let måde at integrere effektiv motion i dagligdagen på. Når du træner hjemme på din crosstrainer, træner du effektivt og fleksibelt, og aktiverer muskelgrupper i både overkrop og underkrop. På den måde kan du vedligeholde en god grundform, og skånsomt styrke muskulaturen i din lår og baller. Er du begynder og interesseret i vægttab kan du, med en crosstrainer hjemme, hurtigt komme i form og øge din fedtforbrænding. 

Når du skal vælge hvilken crosstrainer, du vil købe, er det vigtigt at du afgør med dig selv, hvilke kriterier der er vigtige for, at du vil få mest glæde af din crosstrainer. Måske er det bedste for dig en solid, kvalitets-crosstrainer, der står fremme og altid er klar til brug. En maskine med mange funktioner og motiverende crosstrainer-programmer. Det kan også være at du er mere interesseret i en let maskine, der ikke fylder i dit hjem, og som kan pakkes væk, når du ikke er i gang med din hjemmetræning. Den bedste crosstrainer er ikke den samme model for alle. Der er stor forskel på Crosstrainers i pris. Det vigtigste er, at du gør et crosstrainer køb, du vil få glæde og gavn af. 

Anmeldelse af 3 Crosstrainers

Ønsker du at træne hjemme, og vil du gerne kunne forbrænde kalorier, tone og opbygge dine muskler med en effektiv cardio-træning, så er en en crosstrainer en rigtig god træningsmaskine til formålet. Med en Crosstrainer kan du træne hjemmefra, lige når det passer dig. Du sparer samtidig let tid på transport til og fra fitnesscenteret. Når først du har en god crosstrainer hjemme, kan du fleksibelt passe træningen ind i din hverdag, når som helst. Måske passer det dig bedst først på dagen, med en god workout inden du skal videre i dagens program, eller måske er du mere til træning senere på dagen. Lige meget hvornår og hvor meget du træner, vil du med en crosstrainer til hjemmebrug, have fordelen af at træningen foregår i dit eget hjem. Du behøver ikke pakke taske med håndklæde osv. Du kan blot benytte dit eget bad efter endt træning. Med en crosstrainer hjemme, er der altså alle muligheder for at du vil opnå mange gode træningsforløb med kredsløbstræning og kalorieforbrænding. Med en god crosstrainer, der passer godt til dig og dine træningsbehov, får du hurtigt effekt og sunde træningsrutiner.

Spirit CE800 Crosstrainer

Kvalitet og pris hænger som oftest sammen, og det er også tilfældet for denne crosstrainer i den dyrere ende af spektret. Når du vælger crosstrainer-modellen Spirit CE800 betaler du 

for et avanceret kvalitetsprodukt med mange indstillinger og solide materialer. 

Spirit CE800 er udviklet med indbygget generator. På den måde behøver din crosstrainer ikke strømforsyning. Dine bevægelser producerer al den strøm som din Spirit CE800 crosstrainer behøver. Samtidig generer din træning strøm til den særlig ‘turbo cooling fan-system’, der gør træningen meget behagelig og hjælper dig til at øge din udholdenhed.

Denne crosstrainer træningsmaskine er designet med meget omtanke for din krop. Spirit CE800 crosstraineren nemlig har polstrede pedaler, der er ergonomisk indstillet med en svag hældning på 2 grader indad. Det gør din træning meget komfortabel og skånsom for dine led. Ankler, knæ og fødder belastes mindre, og du er dermed mindre udsat for skader. 

En Spirit CE800 Crosstrainer er udstyret med en lys LED-skærm med alle de relevante informationer, du kan ønske dig. Du kan følge med i din tid, den tilbagelagte distance og hastigheden du bevæger dig med. Du kan også se, hvor mange kalorier du forbrænder ved din træning, samt modstandsniveau og puls. Efter endt træning opsummerer Spirit CE800 crosstrainer træningsmaskinens LED-skærm dine træningsresultater. 

Du kan vælge mellem rigtig mange varierede crosstrainer-programmer til ethvert formål, når du investerer i en Spirit CE800 crosstrainer til hjemmetræning. F.eks kan du med en Spirit CE800 crosstrainer hjemme, både træne interval, styrke og cardio. Du kan også vælge en indstilling, der giver dig oplevelsen af at løbe op ad bakke. Er du særligt optaget af at øge din fedtforbrænding er der også et særligt program, der har fokus på netop dette. Forskellige crosstrainer-tests er også en valgmulighed mange vil kunne få gavn af. 

 Fordele ved Spirit CE800 Crosstrainer

  • Ergonomisk og komfortabel
  • Lys LED-skærm
  • Indbygget generator
  • Programmer: interval, cardio, styrke, fedtforbrænding, tests, bakke
  • Forhjulsdrevet
  • Solid crosstrainer med vægt på 108 kg
  • Maks brugervægt på helt op til 204 kg

Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000

Med en crosstrainer af modellen Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000 får du en rigtig god, lydsvag og skånsom træningsmaskine, der egner sig rigtig godt til hjemmebrug. Med denne  crosstrainers dæmpede lydniveau kan du træne hjemme, uden at larmen generer dig eller andre i huset. Med en Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000 crosstrainer får du samtidig 7 spændende og motiverende træningsprogrammer, som du kan give dig i kast med. De 7 træningsprogrammer er pulsstyrede og fitness-styrede. 

 

Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000 er både en god begynder-crosstrainer og en rigtig god træningsmaskine for veltrænede fitness-dyrkere. Denne crosstrainer-model har nemlig hele 15 forskellige træningsniveauer, der hver især giver dig en varieret og udfordrende træning. 

Med Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000 får du en meget komfortabel crosstrainer træningsmaskine til hjemmebrug. 

 

Når du vælger denne crosstrainer-model  investerer du i en god træningsmaskine, som giver en træning, der er meget skånsom for dine led, fordi den bevæger sig glidende. Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000 egner sig også godt, hvis der er tale om genoptræning. I det store hele er denne træningsmaskine velegnet både til absolut begyndere, mere og meget  veltrænede crosstrainer-brugere. Selve maskinen har en vægt på 69,7 kg og fungerer med maks brugervægt på 150 kg.

 

Fordele Ved  Finnlo Crosstrainer Ellypsis E3000

  • 7 motiverende crosstrainer-programmer
  • 15 modstandsniveauer
  • Hånd-pulsmåler
  • Skridtlængde på en halv meter
  • Elektronisk justering af modstand
  • Magnetisk bremsesystem
  • Støjsvag, effektiv og skånsom

 

 

BH Easystep Dual Crosstrainer

Vælger du at investere i en crosstrainer af mærket BH Easystep Dual, får du en træningsmaskine, som du vil kunne få glæde af, både som absolut begynder og øvet crosstrainer-bruger og fitness-udøver. Denne type crosstrainer har en let betjenelig LCD-skærm, hvor du let kan holde øje med din tid, din tilbagelagte distance og puls undervejs. Du kan også se hvor mange kalorier du har forbrændt ved din træning, samt  tjekke SPM og Watts. Med denne meget brugervenlige crosstrainer-model kan du let opbygge muskelmasse, forbrænde kalorier og forbedre din kondition ved hjemmetræning. 

 

På en BH Easystep Dual crosstrainer har du mulighed for at oprette helt op til 5 forskellige brugerprofiler. Træningen kan nemt tilpasses hvert enkelt brugers niveau og ønsker, ved hjælp af de 12 forskellige træningsprogrammer og 24 modstandsniveauer. Med denne Crosstrainer er der individuelle udfordringer for crosstrainer-brugere på ethvert niveau.

 

Ønsker du ikke at have din crosstrainer træningsmaskine stående fremme, efter du har trænet, kan BH Easystep Dual let foldes sammen og pakkes væk efter endt træning. 

Med til denne crosstrainer følger en praktisk holder til tablet eller smartphone, så du kan høre musik eller lignende, mens du træner. Alt i alt får du med en BH Easystep Dual, en rigtig god crosstrainer træning med varierede crosstrainer træningsprogrammer, der både egner sig for begyndere og trænede fitnessudøvere.

 

Fordele ved BH Easystep Dual

  • LCD skærm, der er let at betjene
  • Måler tid, distance, kalorier, puls, watts og SPM
  • 5 forskellige brugerprofiler
  • 12 træningsprogrammer
  • 24 modstandsniveauer
  • Praktisk holder til smartphone eller tablet
  • Sammenfoldelig, vægt 47 kg

Ofte stillede spørgsmål om Crosstrainers

Hvad er en crosstrainer godt for?

Måske tænker du – en crosstrainer, hvad træner det egentlig? Hvad er en crosstrainer mon godt for? Det er selvfølgelig godt at vide, inden du beslutter dig for et crosstrainer-køb. Faktisk er der mange gode grunde til at vælge netop crosstraineren, hvis du gerne vil igang med at træne hjemmefra. 

Når du går i gang med at træne hjemme på din crosstrainer, får du nemlig hurtigt din puls op.

Du bevæger store dele af din krop op og træner dit kredsløb effektivt. Når du bruger tid på crosstraining regelmæssigt, opbygger og styrker du dine muskler i både overkrop og underkrop. Særligt dine lårmuskler og ballemuskler vil blive styrket, når bruger crosstrainerens træningsprogrammer. 

Du vil også forbedre din kondition og øge din forbrænding. Har du et mål om vægttab, er træningsforløb på 25-45 minutter med intervaltræning eller tempotræning meget effektivt. Alt i alt opnår du en rigtig god allround fitness-træning, når du benytter en crosstrainer. Nogle crosstrainer træningsmaskiner har særlige crosstrainer tests, hvor du vil kunne se dine fremskridt fra gang til gang, hvis du tager dem med mellemrum.

Hvor meget forbrænder man på en crosstrainer?

Ligesom med de fleste andre former for træning, afhænger din forbrænding på crosstraineren også af, hvor intenst og hyppigt du træner. Længere træning ved lavere intensitet er værd at satse på, hvis du er ude efter et større vægttab. Når du træner på denne måde, kan du holde til at træne kontinuerligt, uden at syre til eller få skader ved at presse dig selv for hårdt. På en crosstrainer er det let at være i gang længe, og det føles mindre hårdt end f.eks. en løbetur udendørs, hvor du bærer hele din egen vægt, og har vejr og vind at tage højde for.

Du kan generelt holde øje med din forbrænding ved at lægge mærke til din vejrtrækning. Trækker du vejret roligt, mens du bevæger dig rytmisk frem på din crosstrainer, så er din forbrænding godt i gang, men ikke i forrygende tempo. Hiver du efter luft, er der fuld fart på din forbrænding. 

Hvor lang tid der er passende for dig at træne hjemme på din crosstrainer, afhænger af hvor ambitiøs du er. Som hovedregel vil 25-45 minutter pr gang inklusiv opvarmning være passende. Ønsker du hurtigt og effektivt at forbrænde mange kalorier, er det vigtigt at du får pulsen op ved din crosstrainer træning.

Hvad er en crosstrainer?

En crosstrainer er en populær træningsmaskine, der er let og effektiv at anvende på alle niveauer. Du finder crosstrainere i de fleste fitness- og træningscentre, og du vil også finde mange hjemmetrænere, der har investeret i netop denne træningsmaskine. Grunden til at valget for mange falder på netop crosstraineren, skyldes den gode allround træning, du får med en crosstrainer. Hvor effektiv en crosstrainer er, afhænger selvfølgelig også af hvor meget du bruger den, og af hvor intenst du træner. Du bruger både din overkrop og underkrop, styrker dit kredsløb, kondition og muskulatur. Med en crosstrainer kan du let tone din krop, og forbrænde godt med kalorier. Når du får pulsen op, spiser sundt og træner regelmæssigt, vil din hjemmetræning give dig gode resultater med fedtforbrænding. 

Hjemmetræning med crosstrainer er en af flere gode måder at forebygge mange livsstilsbetingede sygdomme på. Når du anvender crosstraineren til at komme i form, eller til at holde dig i form, vil du forbedre dit helbred generelt. Regelmæssig træning styrker dine lunger og dit hjerte, og du øger endda tætheden i dine knogler. Med crosstraineren kan du dermed undgå stød, og styrke dine knæ og hofter, uden at overbelaste leddene. 

Crosstrainer træningsrutiner vil medvirke til at gøre din iltforsyning bedre. Træner du hjemmefra kan du tids-optimere sin træning, fordi du undgår transporttid til og fra træningscentret. I det store hele får du med en crosstrainer en meget effektiv træningsmaskine, der er skånsom for kroppen.

Den bedste crosstrainer til hjemmebrug?

Den bedste crosstrainer til hjemmebrug er en crosstrainer, du udvælger til at dække lige præcis dine trænings-ønsker og behov. Når du selv vælger den model af crosstrainer, du ønsker, behøver du ikke gå på kompromis med komfort eller lade dig nøjes med den crosstrainer, der tilfældigvis er ledig i dit lokale fitnesscenter. Du kan, hvis du prioriterer det, vælge en crosstrainer, der giver dig den mest behagelige træning med et helt optimalt træningsmønster for dig.

Køber du din crosstrainer på nettet, er det en fordel at sætte sig ind i, hvad de forskellige modeller tilbyder. Mange forhandlere har også et showroom, hvor du kan prøve de forskellige crosstrainers, og få en fornemmelse af, hvilken træningsmaskine, der passer bedst til din kropsbygning og dit temperament. 

Er i flere brugere af crosstraineren hjemme, er det måske en fordel at gå efter en crosstrainer, hvor skridtlængden er justerbar. f.eks., hvis i ikke er lige høje. Når du afprøver en crosstrainer-type, du har udset dig, kan du f.eks se nærmere på om den er stabil. Du kan også med fordel afprøve, om der er en tilpas og komfortabel afstand mellem føddernes indstilling, og om der ligeledes er god plads mellem træk-håndtagene. Du kan kan også prøve crosstrainere, der giver dig mulighed for at justere din trænings-vinkel fra oprejst til foroverbøjet, og se hvad du fungerer bedst med.

Det skal du vide, inden du køber Crosstrainer

Hvilken crosstrainer skal jeg vælge

Du kan være heldig at finde en rigtig god crosstrainer på tilbud. Dog er det ikke nok at gå efter en billig crosstrainer, hvis du skal finde den model der passer bedst til din krop og dine træningsbehov.

Mange crosstrainere kommer med spændende motiverende træningsprogrammer, du vil kunne bruge meget tid på at udforske. Har du svært ved at motivere dig selv, er det mange gange en god ide, at vælge en crosstrainer træningsmaskine, der kan hjælpe dig med at holde træningsgejsten i top. Har du let ved at motivere dig selv, og har du ingen problemer med selv at finde og gennemføre spændende træningsprogrammer på din crosstrainer hjemme, på egen hånd, så er det ikke et vigtigt kriterium for dig, at gå efter. 

Crosstrainers er forskellige, hvad bremsesystemer angår. De er enten baseret på luft, elektromagnetisme eller magnetisme. I de fleste tilfælde er alle tre bremsesystemer helt fine. Den magnetiske løsning, er det bremsesystem, der er billigst for producenten at udføre. De giver dig mange gange en besparelse, når du køber din nye crosstrainer. Du skal dog tage højde for, at en crosstrainer med magnetisk bremsesystem ofte skal udskiftes tidligere end en crosstrainer med elektromagnetisk bremsesystem. Du skal altså overveje om det er en langsigtet investering, du søger, når du vælger crosstrainer, eller om det er en mere kortsigtet løsning.

Det er væsentligt at vælge en crosstrainer, der passer til din kropsvægt. Der er stor forskel på hvilken vægt de forskellige maskiner fungerer til. Vejer du mindre kan der stadig være god mening i at vælge en crosstrainer, der kan holde til en solid maks vægt. Det skyldes at de maskiner, der har angivet en høj maks-vægt, også som oftest er velkonstruerede og solide træningsmaskiner. 

Der findes crosstrainers der er af enten forhjulsdrevne eller baghjulsdrevne modeller.

De baghjulsdrevne crosstrainere er meget almindelige. De kræver typisk mindre plads end de forhjulsdrevne crosstrainere, og giver en længere skridtlængde. En forhjulsdrevet crosstrainer vejer typisk mere end de baghjulsdrevne crosstrainere. Du står lidt højere oppe på en forhjulsdrevet model, så det er derfor også værd at tænke på, hvor højt der er til loftet i dit hjem. Mange rutinerede brugere foretrækker en forhjulsdrevet crosstrainer, og det er også som oftest disse typer af crosstrainere, du finder i træningscenteret.

Hvordan bruger man crosstrainer

Når du træner på en crosstrainer anvender du løbe-bevægelser med dine ben, mens du skubber og trækker med dine arme. Man kan sammenligne crosstrainer-træningens bevægelsesmønster med de bevægelser en langrendsløber foretager. 

Du skal selvfølgelig vide hvordan du træner på en crosstrainer, når du anskaffer dig en til hjemmebrug. Når du træner på en crosstrainer, skal du have pulsen op. Du må gerne mærke en let forpustelse, eller ligefrem bruge så meget energi på din vejrtrækning, at du ikke formår at føre en samtale med andre i huset, mens du træner. Det er vigtigt at du både bruger dine ben og arme aktivt. På den måde aktiverer dit kredsløb, sætter gang i forbrændingen og styrker din muskulatur. 

En rigtig god indikator for om du træner med en tilpas intensitet, er at se nærmere på din skridtfrekvens. Hvis du vil træne effektivt, bør den ligge på mellem 140-175 skridt i minuttet. Har din crosstrainer en funktion kaldet SPM (Steps per minute), så kan du let holde øje med din skridtfrekvens. Ligger SPM under 140, kan du justere belastningen, så du kan opnå en endnu højere skridtfrekvens. For at få det bedste udbytte af din træning, er det godt at finde et passende leje, hvor du ikke syrer til.Du skal altså ikke indstille belastningen højere, end at du kan træne kontinuerligt, uden tilsyrede muskler. 

Veksler du mellem intervaltræning og tempotræning, vil du få gode træningsresultater med din crosstraining hjemme. Her kan du læse mere om de to måder, at anvende crosstraineren på. 

Intervaltræning

Når du starter din intervaltræning, er det bedst at begynde med 5-10 minutters opvarmning, hvor du gradvist øger intensiteten. Når du er godt varm kan du gå i gang med intervaltræning på din crosstrainer. Måske har maskinen allerede et godt program, hvor du skifter mellem højintense, anstrengende forløb og mere rolige stræk. Har din crosstrainer ikke et interval-træningsprogram, så kan du alligevel godt træne intervaller. Der findes flere gode programmer med intervaltræning tilgængeligt på nettet. Her skal du blot selv sørge for at skifte mellem hård træning og mindre intensiv træning. I de højintense træningssekvenser skal du opjustere belastingen. Når du er godt igennem dit interval-træningsprogram kan du sætte tempoet ned, inden du afslutter.  

Træning med fokus på dit tempo

Også ved denne trænings-måde, bør du varme op i 5-10 minutter. Når du efter opvarmningen, opnår en intensitet, der er passende, fortsætter du i dette tempo i 25-45 minutter. Du kan se om du er på et passende niveau, ved at holde øje med din skridtfrekvens. Er din skridtfrekvens mellem 140 og 175, og kan du træne regelmæssigt uden at syre til, så er du på et passende niveau. 

Hvad koster en crosstrainer

Crosstrainere der prismæssigt ligger under 4000kr, er enten et usædvanligt godt tilbud, eller simpelthen meget billigt producerede træningsmaskiner af tilsvarende lav kvalitet. 

Der er god mening i at spare lidt op, inden du investerer i en crosstrainer, hvis du gerne vil have en af rigtig god kvalitet. En forholdsvis billig og god crosstrainer vil typisk ligge i et prisleje på omkring 4000-6000 kr. Ønsker du en fornuftig crosstrainer i solid, middel høj kvalitet, så vil et prisniveau i denne størrelsesorden være passende. Nogle af de mærker af crosstrainere, der vil være interessante for dig dig, der søger en crosstrainer til en skarp pris, vil være Kettler, Abilica og Reebok. 

Når du vælger at se efter crosstrainere i en højere prisklasse, vil du kunne forvente flere programmer og funktioner, bedre kvalitet og længere holdbarhed. De dyreste crosstrainere ligger i et prisleje, hvor du skal lægge fra 16.000 og opefter. Disse modeller er træningsmaskiner, der ofte vil kunne findes i fitnesscentre og ved meget ambitiøse trænings-udøvere.  

Brugt crosstrainer

Måske overvejer du at anskaffe dig en brugt crosstrainer. Der kan være både fordele og ulemper ved at vælge en brugt crosstrainer, og der er god grund til at sætte sig godt ind i markedet, inden man vælger denne løsning. Ligesom ved køb af ny crosstrainer, er det vigtigt, at du starter med at overveje, hvilke kriterier der er vigtige for dig i din træning. Sandsynligvis har du et budget at overholde, eller en max pris, du er villig til at betale for en crosstrainer. Derudover vil det være godt, at tænke over, om det er en crosstrainer med avanceret udstyr eller en mere basic crosstrainer model du søger. Søger du en crosstrainer, der giver dig varierede og spændende crosstrainer træningsprogrammer, vil det typisk være en god ide, at udvælge de modeller, der fra ny, har kostet mere. 

Det bedste er at spørge sælgeren, hvad nyprisen var, for den crosstrainer der er sat til salg. På den måde får du en idé om, hvorvidt den pris, der er sat er fair. Herefter kan du med fordel spørge ind til, hvorfor crosstraineren er til salg. Er der tale om en crosstrainer, der har været brugt af mange? Er det en maskine, der er slidt? Eller er det en forholdsvis ny crosstrainer, der har været et fejlkøb, af den ene eller anden grund? Måske skyldes salget blot, at sælger aldrig rigtig er kommet i gang med at træne, og så er det måske en virkelig god handel du gør dig. 

Når du kender navnet på den crosstrainer, der sælges kan du lave en søgning på modellen og se, om det er en crosstrainer af kvalitetsmaterialer og holdbart design, eller om der er tale om en billig crosstrainer, som kan være slidt op allerede.  Du kan også søge efter, hvilke crosstrainere, der er vurderet bedst i test. Allerbedst er det, hvis du kan prøve den brugte crosstrainer, inden du beslutter dig for at købe den. Kender du evt. sælger, og har du tillid til at vedkommende sælger dig en funktionel og fuldt brugbar træningsmaskine, så vil en brugt crosstrainer også kunne give dig en god allround hjemmetræning.